הנכנס לחנות ספרי קודש בת זמננו עלול לצאת נפעם. רבבות של ספרים בצבעים שונים, גדלים שונים וגופנים שונים, יציצו לעברו ויזמינו אותו למסע מופלא.
העם היהודי, שנתכנה גם במרוצת הדורות 'עם הספר' היה ליוצר הגדול של אוצר ספרי קודש עצום וגדול. מאז כתיבת המשנה ועד עיצומם של ימינו אלה הולכים ונכתבים רבבות ספרי קודש ובכולם חכמת חיים עשירה, הדרכות קטנות וגדולות משריכת נעליים עד תיקון המידות והשגות עליונות, מדיון בשאלות מטפיסיות ופילוסופיות עד עיסוק בזוטות משפטיות. את כל אלה ימצא המבקש בעולם ספרי היהדות החדשים, הישנים והעתיקים.
על המבקש לפלס לו דרך באותה חנות או ספריה עצומה, לדעת מספר נקודות חשובות:
ראשית, יש להבחין בין התקופות השונות. מטבע הדברים, ספריהם של הקדמונים הינם רובם ככולם כמעט המכיל המרובה. באותיות קטנות ובמילים מועטות. מטבע הדברים לשונם אינה העברית המדוברת ולעתים סגנון המחשבה שלהם אינו זה של הקורא בן זמננו. על הקורא לדעת זאת ולשאול את עצמו האם הוא מוכן למסע של גילוי או שמא הוא מעדיף ספרים בני זמננו נגישים יותר.
שנית, יש לדעת כי לרבים מן הספרים ישנן מהדורות שונות, חלקן מצולמות מדפוסים ישנים בהן האותיות שבורות ומטושטשות ואחרות מאירות את עיני הלומד ביופיין, בניקודן ובפיסוקן. לספרים מתורגמים מערבית (כמו הכוזרי של ריה"ל ומורה הנבוכים של הרמב"ם) או מארמית ישנם תרגומים שונים- חלקם בהירים יותר וחלקם פחות. לספרי קודש רבים ישנם ביאורים נרחבים, מפתחות וכותרות משנה, שאף הם מקלים על הלומד. את כל אלה כדאי ללומד לבדוק בטרם יתחיל את לימודו, שכן לא הרי לימוד בספר קודש מדויק ומאיר עיניים ככזה שקריאת מילה בו כרוכה בעמל ניכר.
שלישית, על המבקש להיכנס בעולמם של ספרי יהדות, לבחון מה הוא מבקש: האם הוא מבקש להעמיק בהלכה או שמא דווקא עולם האגדה והמחשבה הוא הקוסם לו כעת. האם עולמם של הראשונים מושך אותו או דווקא עולמם של האחרונים. וכיוצא בזה: עולמם של המקובלים או הפילוסופים, הלמדנים או הפשטנים.
ברביעית עומדת ההיכרות עם המחבר ועם עולמו. ספרי קודש רבים עשויים במין תבנית של דו-שיח מתמשך בין הכותב ובין הקורא. בכך טמון קסמם: יושב אדם בחדרו בירושלים או בתל-אביב והרי הוא משוחח שיחה של ממש עם הרמב"ם שבמצרים ועם רב אשי שבבבל ועם רש"י שבצרפת ועם הרי"ף שבספרד. משום כך חשוב להכיר את סגנונו של המחבר, את זמנו ואת מטרותיו. כיוצא בזה לגבי הספרים גופם. אדם היודע את תבנית הספר שמולו, יוכל בנקל יותר להתמודד איתו. ואכן רבות מן המהדורות בנות-זמננו מכילות מבוא נרחב על הספר, זמנו ומחברו ואף בזה תועלת רבה.
סקרנו אפוא נקודות שונות שעל הקורא לבחון בבואו ללמוד ספרי קודש. נסיים בדברי חז"ל "עמלה של תורה כל הרוצה ליטול יבא ויטול שנאמר הוי כל צמא לכו למים" (אדר"נ פרק מא).